Juul Muller is oud-docente Engelse en Amerikaanse letterkunde. Haar proefschrift over Henry Purcells eerste semi-opera Dioclesian was de eerste van een reeks publicaties over deze opera, waaronder de geannoteerde teksteditie in Henry Purcell’s Operas: The Complete Texts. Zij werkt regelmatig als taalcoach 17e-eeuws Engels bij historische uitvoeringen en opnamen. Verder schreef zij een tweetal biografieën: over de bariton Max van Egmond en over haar oom, de componist en verzetsman Nico Richter (1915-1945).
Max van Egmond, biografie en discografie, Zutphen 1984,
Thieme. De eigen website van
Max van Egmond is te vinden op
www.maxvanegmond.com
Nico Richter, cd-boekje Tatlin records 2003. Volledige biografie van Nico Richter als pdf bestand.
“Henry Purcell” in Tijdschrift Oude Muziek 2/2015. In verband met wijzigingen door de redactie aangebracht en slechts ten dele gerectificeerd in TOM 3/2015, hier de originele versie als pdf bestand.
Max van Egmond, baritone, biografie en discografie, Engelse versie van de uitgave uit 1984, met aanvullingen betreffende de periode 1984-2016, als pdf bestand.
Words and Music in Henry Purcell’s First Semi-Opera Dioclesian, Lewiston NY 1990, Edwin Mellen Press.
“Music as Meaning in The Tempest” in Reclamations of Shakespeare, ed. A.J.Hoenselaars, Amsterdam: Rodopi, 1994, als pdf bestand.
“Dioclesian” in Henry Purcell’s Operas: The Complete Texts, ed. Michael Burden, Oxford 2000, Clarendon Press.
foto Lee Talner, Seattle 2006
Juul en Frans trouwden in 1956, kregen drie kinderen en zijn sinds 1989 ook grootouders. Hun eerste achterkleinkind werd geboren in september 2017.
“De nieuwe kleren van Monteverdi” in Mens en melodie 2008 nr 5.
“Het verschil tussen horen en zien” in Tijdschrift Oude Muziek 4/2010.
“Het hele plaatje: het belang van de reconstructie van vroege opera’s” Nederlandse versie van het artikel in Early Music over de reconstructie van de finale van The Fairy Queen, met enkele aanvullingen, hier als pdf bestand.
“Purcell’s Dioclesian on the Dorset Garden Stage” in Performing the Music of Henry Purcell, red. M.Burden, Oxford 1996, Oxford University Press.
“Completing the Picture: The Importance of Reconstructing Early Opera” in Early Music XXXIII/4 (2005).
“Early Opera: Production and Counter-production”, oorspronkelijk geschreven voor het oude-muziek tijdschrift Goldberg, na de opheffing daarvan nog te lezen in Early Music World.
“Amadigi di Gaula” recensie van de opvoering tijdens het Göttinger Händel festival 2012 in BSECS, het online tijdschrift van de British Society for Eighteenth-Century Studies.
“l’Ipermestra” recensie van de opvoering tijdens het 2014 Festival of Baroque Arts in Ceský Krumlov in BSECS.
“Tamerlano and Alcina” recensie van de heropvoeringen door de Nationale Opera van Händel’s Tamerlano en Alcina, Amsterdam 2015 in BSECS.
“Imeneo” recensie van de opvoering tijdens het Göttinger Händel festival 2016 in BSECS, het online tijdschrift van de British Society for Eighteenth-Century Studies.
“Holland tegen Engeland”: Lezing voor de Zomerschool van het Holland Festival Oude Muziek 2015.
Bijlage: Overzicht van de familierelaties tussen de hoven van bovengenoemde landen.
Overzicht van 35 jaar Aemstelrande concerten van 1984 tot 2019.
Teksten:
Juul & Frans Muller
Frans Muller is interieurarchitect en decorontwerper, nu met
pensioen, en houdt zich sinds de tachtiger jaren bezig met onderzoek
naar theatergeschiedenis.
Zijn aandacht gaat daarbij vooral uit naar de theaters en de enscenering
van opera’s in het Engeland van de late zeventiende eeuw.
Hij bouwde een schaalmodel van het toneel in het Londense Dorset Garden
theater en van de decors voor de finale van Purcell en Bettertons
Dioclesian, die daar in 1690 voor het eerst werd opgevoerd.
De reconstructie werd o.a. gepubliceerd in het BBC 3 jaarboek 1995. Het
model gebruikte hij later als achtergrond voor computeranimaties van
zijn reconstructies, met scenes uit Dioclesian, King
Arthur en The Fairy Queen (de “Chinese tuin”, zie
Early Music XXXIII/4).
Hij stelde een database samen van illustraties die betrekking hebben op het baroktheater en samen met zijn echtgenote schrijft hij en houdt hij lezingen over dit onderwerp.
“Flying Dragons and Dancing Chairs at Dorset Garden: Staging Dioclesian” in Theatre Notebook, tijdschrift van de Society for Theatre Research, jaargang 47 (1993), nr. 2.
“The Proscenium Doors in the Duke's Theatre Lincoln's Inn Fields” in Theatre Notebook, jaargang 66 (2012) nr. 2.